fredag den 8. april 2011

Dylan Dog, mareridtsdetektiven

For et par dage siden så jeg denne trailer til tegneseriefilmatiseringen 'Dylan Dog: Dead of Night'.



Jeg har ofte lagt mærke til 'Dylan Dog' på kioskhylderne, men aldrig haft lyst til at læse det før nu.
Zombierne i traileren ovenover fangede med det samme min interesse, og jeg har nu læst tre af i alt fem danske udgivelser om mareridtsdetektiven, som opklarer forbrydelser begået (ved hjælp) af overnaturlige væsener.


Jeg så det ikke umagen værd at læse videre før dette indlæg, eftersom det kun er hæfte nummer to, 'Når de døde vågner', som omhandler zombier.
Men jeg vil selvfølgelig gøre serien færdig, for det er ganske uhyggelig horrorlæsning for de fleste aldersgrupper, selvom den traditionelle italienske splatter og store patter sætter en vis grænse.


"Gøre færdig" er måske egentlig så meget sagt. De fem danske hæfter yder nok ikke serien  retfærdighed, eftersom den i hjemlandet Italien er udkommet næsten fast én gang om måneden de seneste 25 år.

Oprindeligt er 'Når de døde vågner' den første Dylan Dog-udgivelse, og det er da også i dette hæfte, at universet for alvor etableres blandt andet med sine mange filmreferencer. 
Hæftets originaltitel er 'L'alba dei morti viventi' ('Dawn of the Living Dead') og Romeros klassiker citeres da også flere gange, og faktisk er hovedpersonen i biografen for at se selve filmen med én af sine mange storbarmede flammer.

Umiddelbart er filmen meget anderledes end sit forlæg. Brandon Routh er som sådan et meget fint bud på en Dylan Dog, og den klassiske røde skjorte og sorte frakke er også på plads. Men filmen ser desværre ikke nær så mørk ud som tegneserien. 
Der er masser af humor i filmen, men den er ikke nær så sort som i tegneserien, hvor det særligt er Dylan Dogs usympatiske assistent Groucho, som får én til at krumme tæer. Desværre er karakteren ikke med i filmudgaven på grund af rettighedsproblemer.
Desuden foregår tegneserien i London, hvorimod filmens handling er flyttet til New Orleans.
Og helt ærligt, så synes jeg plakaten ligner noget fra en anden gruppe detektiver, som også opklarer sager om det overnaturlige; nemlig Scooby-Doo og hans venner fra Mystery Inc.


Hardcorefans vil nok ikke godtage 'Dylan Dog: Dead of Night' som en værdig filmatisering, og jeg håber da også, at man laver en anden fortolkning, måske som tv-serie, hvor det oprindelige univers respekteres mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar